Länge beskrevs Energiewende som en framgångssaga. I dag dominerar frågan varför så mycket gått så fel. Under nio år, 2009-2017, sjönk de tyska utsläppen inte överhuvudtaget, och Tyskland är på väg att missa sina utsläppsmål grovt. Utsläppsminskningen från 1990 till 2020 prognoseras bli 33 procent (mål 40 procent) och till 2030 42 procent (mål 55 procent), detta enligt en färsk rapport beställd av landets miljöministerium.

很長一段時間,Energiewende被描述為一個成功的故事。 而今"為什麼這是大錯特錯"這個問題占主導地位 。 2009年至2017年的9年間,德國的碳排放量根本沒有下降,德國將嚴重地無法達到減排目標。 根據該國環境部最近發布的一份報告,1990年至2020年的減排量預計為33%(目標為40%),2030年為42%(目標為55%)。

I en analys i Die Welt anser energiredaktören Daniel Wetzel huvudfelet med Energiewende vara en omöjlig kombination av marknadsekonomi och statlig reglering, som bland annat gett en massiv byråkrati för att hantera de över 3000 (!) olika priser för olikas kategorier av bio-, vind- och solel som beskrivs av lagen och som ständigt ska justeras.

在Die Welt的一項分析中,能源編輯Daniel Wetzel認為Energiewende的主要錯誤是市場經濟與政府管制的不可能結合,其中包括一個龐大的官僚體系來處理超過3000(!)個被寫在法律內,而且必須不斷調整的不同種類能源的價格 ,包括生質能、風力和太陽能。

Wetzel hänvisar till den ledande ekonomen Hubertus Bardt, som talar om en ”planerbarhetsillusion”: Förbundsregeringen har decennier i förväg trott sig veta vilka teknologier som kommer att vara de riktiga i stället för att låta de bästa teknologierna sorteras ut i en marknadskonkurrens.

Wetzel指的是高級經濟學家Hubertus Bardt,他談到了“規劃幻覺”:德國政府相信幾十年前就知道哪些技術是正確的,而不是讓市場上的競爭決定。

Wetzel ger sju skäl till att Energiewende blivit ett misslyckande:

Wetzel 指出了能源轉型失敗的七個原因:

1. Företrädet för förnybar el i nätet. Detta har visserligen starkt bidragit till den snabba utbyggnaden av vind- och solel i Tyskland. Det syfte som gavs, att detta skulle innebära en nationalekonomisk vinstaffär, har emellertid grymt överspelats av subventionskostnaderna, som snart kan räknas i ett tresiffrigt miljardbelopp i euro (alltså över 1000 miljarder svenska kronor) och som gett de tyska konsumenterna Europas dyraste el. Mer är dessutom att vänta med de skadestånd som Tyskland förväntas erlägga till ägarna av de kärnkraftverk och kolkraftverk som genom politiska beslut stängs i förtid.

1. 網中可再生電力的優先。 這無疑極大地促進了風能和太陽能發電在德國的迅速擴張。本來這麼做的目的是國家經濟上的利益,然而,卻被補貼成本殘酷地推翻,這可能很快就會超過千億歐元(即超過萬億瑞典克朗),並且帶給德國消費者全歐洲最昂貴的電費。 德國將通過政治決策,提早關閉核電廠和燃煤電廠而必須付給其所有者所遭受的損失也是可以預見的。

2. Miljöskador som förorsakas av den förnybara elen. Sett till primärenergianvändningen i Tyskland svarade vind- och solkraften 2017 ännu för bara 3,9 procent, detta ”till priset av ofantliga ingrepp i kulturlandskapet och allt fler konflikter med skogs-, vatten- och artskyddet”. Allt fler naturskyddsorganisationer protesterar mot den mängd fåglar, fladdermöss och till och med insekter som faller offer för rotorbladen. Dessa kan heller inte återanvändas på ett meningsfullt sätt, betongfundamenten lämnas mot reglerna kvar i marken, solcellsmodulerna innehåller giftiga blyföreningar, vilket tystas ned.

2.可再生電力造成的環境破壞。 就德國的一次能源使用而言,2017年的風能和太陽能僅佔3.9%,“這是因為文化景觀的巨大代價以及與森林,水和物種保護的越來越多的衝突”。 越來越多的自然保護組織正在抗議那些成為風機葉片受害者的鳥類,蝙蝠甚至昆蟲的數量。 這些也不能以有意義的方式重複使用,混凝土地基留在地面,太陽能電池模組含有有毒的化合物,這種化合物是沉默被忽略的。

3. Ingen alternativplan fanns när beslutet om kärnkraftsnedläggningen togs. Beslutet att stänga ned Tysklands största koldioxidfria strömkälla togs praktiskt taget över en natt, utan att man justerade utsläppsmålet. ”Att detta mål inte skulle kunna nås utan kärnkraft borde man redan då ha kunnat förstå”, enligt Wetzel.

3.在作出廢核決定時,沒有替代計劃。 關閉德國最大的無碳電源的決定幾乎在一夜之間完成,沒有調整排放目標。 根據Wetzel的說法,“人們應該已經能夠理解,沒有核電就無法實現這一目標”。

4. Bioenergin ska framöver i hög grad fasas ut. Motiveringen är framför allt att odling av grödor för sådant som etanol och biodiesel tränger undan odling av livsmedel och djurfoder. Detta enligt den tyska regeringens strategidokument för klimatarbetet fram till 2050. Till exempel rapsodlingen i Tyskland har minskat radikalt och är nu den minsta på 22 år. För att nå utsläppsmålet för trafiken till 2030 borde de alternativa drivmedlen nå en andel på 20 procent, men regeringen verkar nöja sig med 5 procent.

4.未來,生質能源將在很大程度上逐步遭到淘汰。 其主要原因是用於乙醇和生物柴油等作物的種植取代了食品和動物飼料的種植。 這是根據德國政府到2050年止的氣候工作文件。例如,德國的油菜種植面積急劇下降,現在是22年來最小的。 為了達到2030年的交通排放目標,替代燃料應達到20%,但政府似乎只達到了5%。

5. Förhastade stödsystem för elbilar. Regeringens mantra har länge varit att den vinnande tekniken ska ges av marknaden och inte av politiken, men regeringen följer med de skattelättnader och stöd som går till elbilssektorn inte sin egen princip. Wetzel redovisar en beräkning från det ekonomiska forskningsinstitutet ETR som visar att BMW:s elbil i3 under en användningstid på tolv år gynnas med 18 000 euro jämfört med en VW Golf med bensinmotor. Wetzel ifrågasätter även den ekologiska nyttan med elbilar: med Tysklands elmix måste man färdas 580 000 km med en Tesla S för att den ska vara ekologiskt jämbördig med en likvärdig dieselbil, enligt en studie av ADAC, Europas största bilägarorganisation.

5.急躁推動電動汽車的支持系統。 政府的口頭禪長期以來一直認為,能夠勝出的技術應該由市場而不是政策給予,但政府遵循減稅和對電動汽車行業的支持而不是他們自己的原則。 Wetzel報導了ETR經濟研究所的一項計算結果,該計算顯示,與使用汽油發動機的福斯 Golf 相比,BMW的電動汽車i3 在12年的使用壽命中,得到了18,000歐元的補助。 Wetzel還質疑電動汽車的生態效益:根據歐洲最大的車主組織ADAC的一項研究,依照德國的電力組合,人們必須用特斯拉S行駛58萬公里以上,在生態上的效益才能夠等於同級的柴油車。

6. Tysklands fastigheter värms inte med förnybar energi. Dessutom avskräcker erfarenheterna i det enda av förbundsländerna, Baden-Württemberg, som infört ett krav att uppvärmningssystemen ska inkludera förnybar energi (15 procent). Facit, baserat på en studie över flera år, är att utsläppen i stället ökat med 180 000 ton – bland annat för att en mängd husägare innan lagen trädde i kraft valde att installera billigare anläggningar med sämre effektivitet än de dyrare lösningarna baserade på förnybar energi.

6.德國的房地產不受可再生能源的影響。 此外,其中一個聯邦州,巴登 - 符騰堡州的經驗,不鼓勵引入加熱系統必須包括可再生能源(15%)的要求。 根據多年的研究,排放量反而增加了180,000噸 - 部分原因是許多屋主在法律生效前選擇安裝價格較便宜,但是效率低的設備,而不是價格較為昂貴,使用再生能源的方案。

7. Mycket av energieffektiviseringsstödet kommer inte till användning. Från 2017 till 2018 minskade avropen av stöden från 14,2 till 12 miljarder euro, trots byggboom och klimatdebatt. Bland annat avskräcks många av det komplicerade ansökningsförfarandet, som ofta kräver att utomstående experter kopplas in för att inspektera huset och bistå med planeringen.

7.大部分的能源援助不會被使用。儘管有建築熱潮和氣候(暖化議題)爭論,但從2017年到2018年,援助的取消,從142億歐元減少到120億歐元。 除此之外,許多複雜的應用程序都是令人打退堂鼓的,這通常需要第三方的專家介入來檢查房屋並協助規劃。

https://second-opinion.se/energiewende-omojlig-kombination-av-marknadsekonomi-och-reglering/

https://reurl.cc/2VrG6

 

 

 

arrow
arrow
    全站熱搜

    Sorg 發表在 痞客邦 留言(0) 人氣()